TIMOCOM transporto barometras: prarasto transporto pajėgumo paieškos
TIMOCOM transporto barometras: prarasto transporto pajėgumo paieškos
TIMOCOM transporto barometras: 2024 m. 4 ketv. krovinio ir vietos transporto priemonėje santykis ir prognozė
Krovinių pasiūlymų rodikliai vasaros mėnesiais išliko pastovūs. Dėl didelės trumpalaikio transporto pajėgumo paklausos rugsėjo mėn. smarkiai išaugo krovinių gabenimo rodiklis.
Palyginti su bendra ekonomikos recesijos situacija, TIMOCOM transporto barometro tendencijos rodo didelę krovinių gabenimo pajėgumo paklausą Europoje. Krovinių pasiūlymų rodikliai 2024 m. trečiąjį ketvirtį Europoje išaugo 90 %, o TIMOCOM Marketplace sugeneruotų vietos transporto priemonėje pasiūlymų skaičius ir toliau mažėjo.
Paklausa Europoje išliko beveik nepakitusi
Europoje transporto pajėgumo paklausa trečiąjį ketvirtį išliko beveik tokia pat aukšta kaip šių metų antrąjį ketvirtį (-0,1 %). Ar vasarą paprastai stebimas sumažėjimas visgi neįvyko? Net nepaisant ekonominio nuosmukio? Kaip bebūtų, krovinių pasiūlymų skaičius sandorių rinkoje buvo gerokai didesnis nei 2023 metais ir rugsėjo mėnesį pasiekė piką, kuomet krovinių gabenimo vidurkis siekė 81 %. Vokietijos vietinėje transporto rinkoje krovinių pasiūlymų skaičius trečiąjį ketvirtį buvo 11 % mažesnis nei ankstesnį ketvirtį ir 66 % didesnis nei tuo pačiu laikotarpiu 2023 metais. Tai yra ženklus augimas, nes, kaip nurodo IFO Institutas, Vokietijoje stebimos neigiamos neatliktų užsakymų ir įmonių verslo lūkesčių tendencijos. Gamybos sektoriuje rodiklis pasiekė žemiausią lygį nuo 2020 m. birželio. Situacija dėl užsakymų trūkumo pablogėjo. Tai labiausiai paveikia pagrindinius Vokietijos pramonės sektorius, tačiau taip pat aptarnavimo ir prekybos sektorius.
Kita vertus, Lenkijos ekonomika vystosi pozityviau. Kaip rodo Europos Komisijos pavasario prognozės, Lenkijos bendrasis vidaus produktas 2024 metais turi augti 2,8 % – beveik triskart greičiau nei ES vidurkis. Lenkijos ekonomikoje per antrąjį ketvirtį jau gerokai išaugo ir importas, ir eksportas. Esant daugybei maršrutų į Lenkiją ir iš jos, krovinių pasiūlymų skaičius trečiąjį ketvirtį, palyginti su ankstesniais metais, taip pat išaugo. Tai apima maršrutus į Vengriją, Čekijos Respubliką, Prancūziją ir Vokietiją. Skaičius šiais maršrutais taip pat išaugo, palyginti su ankstesniu ketvirčiu.
Daugiau krovinių pasiūlymų sandorių rinkoje dėl išteklių trūkumo
Išteklių trūkumas transporto rinkoje dėl užsidarančių ir bankrutuojančių įmonių, taip pat dėl atostogų laikotarpių, o taip pat faktas, kad aktyvios transporto įmonės sumažino savo transporto priemonių parkus, kad galėtų sutaupyti, reiškia, jog pajėgumų poreikį vis dažniau bandoma patenkinti naudojantis krovinių biržomis sandorių rinkoje. „Nepaisant prastėjančios padėties dėl užsakymų Vokietijos ekonomikoje, transporto poreikis išlieka. Pajėgumo praradimai transporto sektoriuje yra didesni už ekonomikos nuosmukį, o tai reiškia, kad krovinių biržose paklausa trečiąjį ketvirtį išlieka labai aukšta“, paaiškina TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek. „Kai kuriuose sektoriuose krovinių pajėgumo paklausą galima patenkinti pasitelkus pajėgumus, kurie vis dar yra pasiekiami, ypač tais atvejais, kai nėra reikalingi sertifikatai ar speciali įranga. Sektoriuose, kuriuose reikalinga speciali įranga, pvz., šaldymo įrenginiai, ritinių gabenimo priekabos, šakiniai krautuvai ar konkrečios licencijos, vis dar yra didelis trūkumas, o papildomų pajėgumų gauti sunku arba neįmanoma.“
Mažiau pajėgumo ir naujų transporto priemonių
Vietos transporto priemonėje pasiūlymų sumažėjimas TIMOCOM Marketplace rodo krovinių gabenimo pajėgumo trūkumą. Vietos transporto priemonėje pasiūlymų skaičius trečiąjį ketvirtį sumažėjo 8 %, palyginti su tuo pačiu ankstesnių metų ketvirčiu. Tai rodo, kad yra paralelė su naujomis komercinių transporto priemonių registracijomis per tą patį laikotarpį. Kaip nurodo Federalinė motorinio transporto žinyba (Kraftfahrtbundesamt, KBA), naujai registruotų transporto priemonių ir priekabų skaičius didelių sunkvežimių segmente sumažėjo; ypač sumažėjo vilkikų (liepą – 39,3 %, rugpjūtį – 69,5 %, rugsėjį – 38,2 %).
2024 m. 3 ketv. toliau stebimas bendras vietos transporto priemonėje pasiūlymų skaičiaus mažėjimas
Pasiūlymų kainos ir kainų pasiūlymai svyruoja
TIMOCOM Marketplace klientai gali nustatyti pasiūlymo kainą (pasiūlymo kaina), o potencialūs rangovai gali pateikti savo kainas (kainų pasiūlymai). Iš šių dviejų alternatyvų galima nustatyti kainų raidą. Trečiąjį ketvirtį vidutinės vietinio Vokietijos transporto pasiūlymų kainos svyravo nuo 1,48 €/km iki 1,83 €/km. Taigi, vidutinė kaina trečiąjį ketvirtį buvo iki 14,9 % aukštesnė nei tą patį praėjusių metų ketvirtį. Visi kainų pasiūlymai trečiąjį ketvirtį taip pat augo: didžiausios paklausos savaitę vežėjų prašoma vidutinė kaina siekė 1,91 €/km.
Atsižvelgiant į visus Europos maršrutus, aukščiausia vidutinė kaina per savaitę buvo 1,70 €/km, o tai yra ryškus padidėjimas, lyginant su ankstesniais metais. Tarptautinio transporto kainų pasiūlymų vidurkis taip pat siekė tokį lygį, taigi, irgi buvo gerokai aukštesnis už ankstesnių metų rodiklius.
Perspektyvos: Tik nuo dabar iki Kalėdų numatomas nedidelis krovinių pasiūlymų skaičiaus sumažėjimas.
Nors 2024 m. ketvirtąjį ketvirtį tikimasi nedidelio krovinių pasiūlymų skaičiaus sumažėjimo, transporto paklausa besibaigiant metams išliks didesnė nei ankstesniais metais. Dėl pajėgumo trūkumo numatomas vidutinis krovinių ir vietos transporto priemonėse santykis spalį bus maždaug 78:22, o iki gruodžio ir visą gruodį neturėtų sumažėti daugiau nei iki 70:30 (žr. diagramoje pateiktą prognozę). „Šaltiniai iš plataus vartojimo prekių sektoriaus nurodo, kad esant ribotiems vietos transporto priemonėse pajėgumams, užimtomis dienomis prieš Kalėdas numatoma nepaprastai daug kelionių su laisvais pajėgumais“, praneša Gunnar Gburek.
Daugiau informacijos apie dabartinę situaciją transporto rinkoje ir transporto barometrą galima rasti čia ir transporto barometro ataskaitoje.