TIMOCOM transporto barometras: Negatyvios nuotaikos, nepaisant pozityvių transporto rinkos perspektyvų 2025 metais? (LT)
4-ąjį ketvirtį stebėtas sezoninis krovinio pasiūlymų kiekio sumažėjimas, tačiau lygis buvo gerokai aukštesnis nei ankstesniais metais, o Europos krovinių gabenimo keliais transporto prognozės – geros.
Trumpai apie krovinio dalį su kelių metų palyginimu
2024 metai baigėsi esant nedideliam sezoniniam krovinio pasiūlymų kiekio sumažėjimui, tačiau transporto paklausa Europoje yra ir išliks didelė. Tie, kurie ieškojo sunkvežimių transporto šventiniu laikotarpiu, turėjo šiek tiek plačiau atverti savo pinigines ir mokėti daugiau. 2025 metais krovinių gabenimo keliais, taigi, ir transporto, kainos ir toliau augs.
Metų pabaigoje krovinių ir vietos transporto priemonėje santykio pusiausvyra nebuvo pasiekta: krovinių dalis nuolat viršijo 70 % iki pat gruodžio mėn. imtinai ir nusvėrė laisvus sunkvežimių pajėgumus. Ketvirtąjį 2024 m. ketvirtį Europoje užfiksuota 18 % daugiau krovinio pasiūlymų nei tą patį praėjusių metų ketvirtį. Dėl didžiulės paklausos 2024 metais beveik dvigubai (+92 %) išaugo krovinio pasiūlymų, skelbiamų TIMOCOM Marketplace trumpalaikių sutarčių rinkoje, kiekis. Pagal Transport Intelligence Ltd. atliktas analizes šią paklausą padidino sektoriai, tokie kaip el. prekybos, gamybos ir mažmeninės prekybos, nes įmonės papildė savo atsargas ir transportavo prekes iš užsienio.
Transporto rinka Vokietijoje
Per visus 2024 metus Vokietijos vidaus transporto rinkoje užregistruota 70 % daugiau krovinio įvedimo atvejų nei 2023 metais. Nepaisant sustojusio ekonomikos augimo, ketvirtąjį ketvirtį Vokietijoje fiksuotas 59 % krovinio pasiūlymų kiekio padidėjimas, lyginant su tuo pačiu ankstesnių metų ketvirčiu. „Kai kurie krovinių ekspeditoriai ir vežėjai galėjo pasipelnyti iš verslo Kalėdų laikotarpiu, tačiau bendrai transporto ir logistikos sektoriuje jaučiamos pesimistinės nuotaikos dėl ateinančių mėnesių“, teigia Gunnar Gburek, TIMOCOM verslo reikalų vadovas. Kaip nurodo „ifo“ institutas, tik viena iš aštuonių įmonių Vokietijoje tikisi, kad 2025 metais verslo padėtis gerės.
Krovinio vietos pasiūlymų 2024 m. sumažėjo 12 %, kelių metų palyginimas
12 % mažiau vietos transporto priemonėje pasiūlymų nei ankstesniais metais
2024 metais TIMOCOM Marketplace paskelbtų vietos transporto priemonėje pasiūlymų kiekis sumažėjo 12%, lyginant su ankstesniais metais. To priežastys apima ilgai trunkantį vairuotojų trūkumą, kuris šiuo metu riboja pajėgumus, taip pat išaugusios išlaidos, kurias būtina padengti. Paskutinį ketvirtį, spalio mėnesį, kuomet fiksuota didelė paklausa, padaugėjo vietos transporto priemonėje, lyginant su tuo pačiu ankstesnių metų mėnesiu (+6 %). Tačiau galiausiai ketvirtą ketvirtį TIMOCOM Marketplace bendrai buvo 3 % mažiau sunkvežimių nei tą patį ankstesnių metų ketvirtį.
Pagal Vokietijos ekonomikos instituto (IW) atliktas apklausas, tik septynių sektorių įmonės šiais metais planuoja samdyti naujų darbuotojų. Tai apima krovinių ekspeditorius, kurie nori išplėsti savo žmogiškuosius išteklius. „Todėl transporto įmonių viltys, kad verslas pagerės, nusveria daugiausia atsargias nuotaikas dėl ekonomikos“, užbaigia Gunnar Gburek.
Populiariausios krovinių gabenimo keliais transporto priemonės 2024 metais
Kėbulai su stumdomomis šoninėmis užuolaidomis ir užuolaidiniais tentais buvo paklausiausi transporto vienetai teikiant krovinio pasiūlymus 2024 metais. Šių tipų puspriekabių praėjusiais metais buvo pageidaujama 60,3 % visų krovinio pasiūlymų. Antroje vietoje, siekdamos 18,6 %, buvo „mega“ priekabos arba „jumbo“ sunkvežimiai, o nuo jų nedaug atsiliko priekabos-šaldytuvai – 13,2 %.
Paklausiausi puspriekabių tipai 2024 m.
Pasiūlymų kainos ir kainos pasiūlymai metų sandūroje – aukštame lygyje
Dėl riboto vietos transporto priemonėse pasiekiamumo sunkvežimių pajėgumai tampa vertinga preke. Dėl kainų logistikos sektoriuje smarkiai konkuruojama. Atsižvelgiant į atstumą ir reikalavimus, pasiekiamumas ir klientų pasiūlymo kaina, o taip pat potencialių rangovų kainos pasiūlymai svyruoja. Tai buvo labai aiškiai pastebima ketvirtą ketvirtį. Nuo spalio mėn. iki Kalėdų, vidutinė Europoje siūloma savaitės kaina svyravo nuo 1,44 €/km iki 1,74 €/km ir apie 20 % išaugo paskutinėmis dviem gruodžio mėn. savaitėmis, lyginant su ankstesnėmis savaitėmis. Todėl visi, kurie norėjo išsiųsti krovinio sunkvežimį prieš pat Kalėdas arba tarp Kalėdų ir Naujųjų Metų, turėjo mokėti šiek tiek daugiau. Visoje Europoje prašoma kaina vidutiniškai išaugo 16,5 %, lyginant su tuo pačiu ankstesnių metų ketvirčiu. Vežėjų nurodoma kaina buvo vidutiniškai 18 % didesnė nei tą patį ankstesnių metų ketvirtį. Vokietijoje transporto kainos vidutiniškai siekė nuo 1,60 €/km iki 1,86 €/km. Iš dalies jos tokios tapo dėl neseniai ir toliau augusių dyzelino kainų.
Perspektyvos 2025 metams
Numatoma, kad pirmąjį 2025 metų ketvirtį didelė transporto paklausa trumpalaikių sutarčių rinkoje išliks ir toliau, o ilgalaikių sutartinių ryšių bus vengiama dėl neaiškios ateities. Tikimasi, kad krovinio ir vietos transporto priemonėje santykis nenukris žemiau 65:35. „Dėl Velykų, kurios šiemet bus mėnesiu vėliau, paklausa neatsistatys iki balandžio mėn., todėl krovinio dalis sieks daugiau nei 70 %“, numato Gunnar Gburek iš TIMOCOM. „Kylant paklausai, kils ir transporto kainos; iš dalies dėl to, kad būtų galima kompensuoti ženklų CO2 ir mokesčių augimą.“
Transport Intelligence analitikai numato, kad Europos krovinių vežimo keliais transportas realistiškai turėtų augti 2,0 % iki 436 mlrd. € 2025 metais. „Apskritai perspektyvos Europos transporto sektoriuje nėra tokios jau niūrios. Tačiau neaišku, ar Vokietijos logistikos įmonės, kurios veiklą daugiausiai vykdo šalies viduje, turės iš to naudos, nes šiuo metu čia matomas sąstingis“, sako Gunnar Gburek.
Daugiau informacijos apie dabartinę situaciją transporto rinkoje ir naujausius krovinio pasiūlymų kainų pokyčius pagal konkrečius Europos maršrutus taip pat galima rasti TIMOCOM transporto barometro ataskaitoje.