04.05.2022

Transporto barometras: ekonominės karo pasekmės veikia transporto pramonę

Europos ekonomika ir transporto pramonė susiduria su dideliais iššūkiais

Barometr transportowy TIMOCOM q1/2022

Erkrath, 2022-04-11 – Pirmąjį 2022 m. ketvirtį bendrai situacijai didelę įtaką darė Rusijos karo Ukrainoje padariniai. Europos ekonomika išgyvena nuosmukį. Visgi, transporto paklausa dar išlieka. Deja, padidėjusios energijos kainos jau daro didelį poveikį kelių transportui. Pramonė susiduria su didžiuliais iššūkiais.

Didėjančios energijos ir žaliavų kainos daro didelį poveikį transporto bei logistikos pramonei visose Europos šalyse. Dauguma Europos transporto įmonių yra mažos, o dėl sparčiai kylančių dyzelino kainų ir kainų skirtumų įvairiose šalyse sunku išlikti konkurencingoms Europos transporto rinkoje.

Visoje Europoje laisvo transporto paklausa yra didesnė nei pasiūla

Metų pradžioje atrodė, kad ekonomika atsigaus, tačiau naujausi įvykiai, susiję su Rusijos karu Ukrainoje, sumenkino lūkesčius. Deja, ekonomikos būklė jau daro įtaką transporto rinkai. Iš viso per pirmąjį ketvirtį Europoje krovinių vežimo pasiūlymų skaičius, palyginti su ankstesniu ketvirčiu, sumažėjo 4 proc. Taip atsitiko dėl sausio (-8 proc.) ir vasario (-12 proc.) mėnesiais sumažėjusio krovinių pasiūlymų skaičiaus. Kovo mėn. krovinių pasiūlymų padaugėjo 42 procentais, o tai rodo padidėjusią laisvo transporto paklausą. Tačiau sumažėjo siūlomos laisvos vietos kroviniams, o tai visų pirma susiję su didėjančiomis energijos kainomis. Pirmąjį 2022 m. ketvirtį visoje Europoje krovinių vietų paklausa buvo gerokai didesnė nei turimas laisvos vietos kiekis. Vidutiniškai krovinių ir laisvo transporto santykis buvo 70:30. Tai atsispindėjo ir Vokietijos vidaus transporto rinkoje. Paklausa nuolat buvo didesnė už pasiūlą.

Transporto barometras: ekonominės karo pasekmės veikia transporto pramonę

 

Kai kuriuose maršrutuose tendencijos yra priešingos

Visgi, kai kuriuose maršrutuose šis santykis buvo priešingas. Pirmojo ketvirčio pradžioje maršrute iš Vokietijos į Italiją esančių transporto priemonių plotas buvo subalansuotas su siūlomų krovinių kiekiu, tačiau netrukus smarkiai išaugo ir vidutiniškai sudarė daugiau nei 70 proc. perviršį. „Tikėtina, kad besitęsiantys gamybos trikdžiai Vokietijoje daro įtaką pervežimams tarp Vokietijos ir Italijos“ – sako TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek, kalbėdamas apie gerokai sumažėjusį eksportą.

Transporto barometras: ekonominės karo pasekmės veikia transporto pramonę

 

Prieš prasidedant karui ir sankcijoms krovinių bei laisvo transporto ploto santykis tarp Italijos ir Vokietijos buvo gana subalansuotas – nuo 60:40 iki 40:60 proc. Tačiau kovo mėn. vietos kroviniams pasiūla smuko, o paklausa buvo gerokai didesnė už pasiūlą: apie 75 proc. krovininių pasiūlymų, palyginti su tik 25 proc. laisvo transporto pasiūlymų, ir tai nepaisant to, kad smarkiai išaugusios energijos kainos taip pat paveikė daugelį svarbių Italijos ekonomikos sektorių. Pavyzdžiui, plieno pramonė yra labai priklausoma nuo žaliavų iš Ukrainos, todėl beveik visos plieno gamyklos sulėtino gamybą arba net visiškai ją nutraukė. Akivaizdu, kad kitos pramonės šakos galėjo išlaikyti ar net padidinti į Vokietiją siunčiamo eksporto apimtis, dėl to išliko didelė krovinių vietų paklausa.

Transporto barometras: ekonominės karo pasekmės veikia transporto pramonę

 

Dėl padidėjusių energijos sąnaudų sumažėjo transporto pajėgumai

Didėjančios energijos ir žaliavų kainos daro didelį poveikį transporto bei logistikos pramonei visose Europos šalyse. Dauguma Europos transporto įmonių yra mažos, o dėl sparčiai kylančių dyzelino kainų ir kainų skirtumų įvairiose šalyse sunku išlikti konkurencingoms Europos transporto rinkoje.

Tai, kad TIMOCOM sistemoje krovinių vežimo procentai išlieka tokie dideli, nemaža dalimi lemia gerokai sumažėjęs laisvos krovinių vietos kiekis. Dėl smarkiai išaugusių energijos kainų ir nuolatinio vairuotojų trūkumo daugelis transporto įmonių pardavė arba laikinai nutraukė sunkvežimių eksploataciją.

Dėl karo Ukrainoje sparčiai didėja dyzelino ir dujų kainos, taip pat visoje Europoje jaučiamas vairuotojų trūkumas. Daug Ukrainos sunkvežimių vairuotojų grįžo į tėvynę ir nebegali dirbti savo buvusiems darbdaviams, daugiausia krovinių ekspeditoriams iš Lenkijos ir Baltijos šalių.

 

Kaip karas Ukrainoje paveiks transporto rinką?

Poveikis akivaizdus Lenkijoje, kuri ribojasi su Ukraina: ten daug įmonių įdarbino ukrainiečių vairuotojus, tad kai kurios transporto įmonės neteko iki trečdalio savo darbuotojų ir turėjo atsisakyti dalies savo transporto parko. Ir, žinoma, dauguma Europos bendrovių nustojo bendradarbiauti su Rusijos partneriais, todėl dar labiau sumažėjo transporto paslaugų paklausa. Kitas paaiškinimas, kodėl rinkoje sumažėjo transporto užsakymų, yra tas, kad kai kurios Ukrainos įmonės nutraukė gamybą, t. y. nebeužsakinėja komponentų ir nebesiunčia prekių. Tai ypač pasakytina apie automobilių pramonę.

Be to, praktiškai nevyksta joks transportas tarp Europos ir Rusijos. Kovo viduryje TIMOCOM sistemoje buvo užregistruota vos kelios užklausos dėl transporto į Rusiją. Krovinių vežimo iš Europos į Rusiją pasiūlymų sumažėjo maždaug 85 proc. Ir mažai tikėtina, kad padėtis artimiausiu metu pasikeis. Sankcijos reiškia, kad į Rusiją pristatoma mažiau produktų, jau nekalbant apie tai, kad įvažiuoti į šalį tapo sudėtinga ir užima daug laiko.

 

Tačiau įdomu pastebėti pokyčius, susijusius su krovinių gabenimo pasiūlymais, kai kroviniai iš Europos vežami į Ukrainą. Prasidėjus karui, krovinių įvežimų skaičius gerokai sumažėjo – iš viso 50 proc. Tačiau kovo mėnesį skaičiai trumpam šiek tiek atsigavo. „Pastebėjome, kad prasidėjus karui mūsų sistemoje atsirado užklausų dėl krovinių gabenimo į Ukrainą teikiant pagalbą“ – teigia Gunnar Gburek. Sunku įsivaizduoti, bet kai kurios gamyklos vakarų Ukrainoje vis dar veikia. TIMOCOM Smart Logistics System ir toliau registruojamos užklausos dėl prekių gabenimo į vakarinę šalies dalį, nors jų gerokai mažiau nei prieš karą. Iš viso kovo mėnesį krovinių užsakymų iš Ukrainos, palyginti su ankstesniu mėnesiu, sumažėjo 80 proc.

 

Ši situacija ir su ja susiję iššūkiai daro įtaką visoms Europos šalims, ir viso to pabaigos nematyti. „Europa yra vieninga, ir mes kartu susidorosime su iššūkiais, susijusiais tiek su ekonomika, tiek su transporto pramone. Maža to, šalys bendradarbiauja teikdamos humanitarinę pagalbą Ukrainos gyventojams“ – teigia TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek „Beveik niekas neprognozavo šio neįtikėtino solidarumo pasireiškimo.“

 

Transporto streikai ir protestai Europoje

Nors noras padėti Ukrainai yra tikrai didžiulis, pramonė tebeturi problemų, o kai kurių šalių pramonės dalyviai renkasi į protestus. Vokietijoje, Ispanijoje ir Prancūzijoje sunkvežimių vairuotojai protestavo prieš aukštas energijos kainas, dėl kurių laikinai šoktelėjo krovinių pasiūlymų kainos. Ispanijoje transporto streikas sukėlė rimtą ekonominę krizę – sunkvežimiai stovėjo dvi savaites. Kai kurios pramonės šakos, pavyzdžiui, pieno, žemės ūkio, maisto, automobilių ir statybų, turėjo laikinai sustabdyti veiklą. Tai turėjo akivaizdų poveikį ir krovinių vežimo pasiūlymams, kurie streiko metu Ispanijoje išaugo nuo mažiau nei 10 proc. iki daugiau nei 50 proc.

Transporto barometras: ekonominės karo pasekmės veikia transporto pramonę

Nors vyriausybė atsisakė derėtis su protestuotojais, streikas galiausiai buvo sėkmingas: pramonė gaus 1,125 mlrd. eurų didėjančioms degalų sąnaudoms kompensuoti. Vyriausybė ne tik pažadėjo skirti minimalią 20 centų subsidiją už litrą ar kilogramą dyzelino, benzino, dujų ir Adblue priedo, bet ir pažadėjo tiesioginę 450 mln. eurų paramą krovininio ir keleivinio transporto įmonėms, taip pat pažadėjo padvigubinti įprastinei veiklai skiriamą paramą.

 

Finansinė pagalba transporto pajėgumams užtikrinti

Esant dabartinei padėčiai labai sunku prognozuoti, kaip klostysis antrasis metų ketvirtis. Jei neigiamas ekonominis poveikis ir protestai tęsis arba išplis į kitas Europos šalis, Europos transporto pramonei tai bus sunkus metas. Tačiau jei Europos vyriausybės nuspręs teikti plačią finansinę paramą pramonei, kaip šiuo metu svarstoma Vokietijoje ir daugelyje Rytų Europos šalių, situacija gali atrodyti ne tokia niūri. Transporto pajėgumų nereikės mažinti taip sparčiai, kaip baiminasi logistikos asociacijos.

Atsisiųsti pranešimą spaudai
Į viršų