Europos transporto rinka 2025 m. III ketvirtis: Didysis pokytis
Transporto paklausa padidėja 25 %, tuo tarpu transporto prieinamumas persikelia į tris Rytų Europos centrus.
Europos spot rinkoje 2025 m. trečiąjį ketvirtį matomas reikšmingas vystymasis: nors transporto paklausa didėja, transporto pasiūla stagnuoja, o kainos kyla tik vidutiniškai. Tai lemia tai, kad paklausos augimas daugiausia grindžiamas ekonomikos atsigavimu Vakarų Europoje, tuo tarpu prieinamas sunkvežimių kiekis vis labiau persikelia į Rytų Europą.
Šio ketvirčio ataskaitos turinys:
- Užsakymų funkcija krovinio
- Transporto priemonių vietos pasiūlymai
- Transporto kainos
- Vokietijos spot rinka
- Austrijos krovinių birža
Prognozė 2025 m. IV ketvirčiui
Vakarų Europa skatina transporto paklausą
Krovinio užsakymų funkcijos skaičius 2025 m. trečiąjį ketvirtį toliau augo, padidėjęs 25 % lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais. „Už šį augimą buvo du pagrindiniai veiksniai: ekonomikos atsigavimas prasidėjo pagrindinėse Pietvakarių Europos rinkose, įskaitant Prancūziją, Ispaniją ir Italiją. Šios šalys 2025 m. trečiąjį ketvirtį pasiūlė žymiai daugiau krovinių spot rinkoje nei prieš metus“, – sako Gunnar Gburek, TIMOCOM Verslo reikalų vadovas. „Tuo pačiu metu matome stiprias augančias rinkas Rytų Europoje, ypač Lenkijoje, kurios lemia lemiamą pajėgumų pasiskirstymo pokytį.“
Krovinių užsakymų funkcija – 2025 m. III ketv. prieš 2024 m. III ketv.
Transporto paklausa Europoje auga +24,8 %
Top 5 krovinio paslaugų rinkos: Vokietija, Prancūzija, Lenkija, Italija, Nyderlandai
Vakarų Europa kaip augimo variklis: 31,5 %
Lenkija: +31 % krovinio užsakymų funkcija po to, kai praėjusiais metais ji padidėjo tris kartus
Rytų Europoje formuojasi trys pajėgumų centrai
Sunkvežimių transporto pasiūla Europos kelių krovinių transporte trečiąjį ketvirtį išliko tokia pati kaip ir praėjusiais metais. „Skaičius -3 % visiškai neatspindi už jo slypinčių dramatiškų pokyčių,“ paaiškina Gunnar Gburek. „Kai kuriose rinkose įvyko didžiuliai transporto pajėgumų žlugimai, kuriuos kompensavo kitos rinkos. Stebime aiškų poslinkį link specifinių pajėgumų centrų.“
Su papildomu 35 % augimo šuoliu Lietuvoje įsikūrusios įmonės užėmė pirmaujančią poziciją tarp trijų didžiausių transporto rinkų 2025 m. III ketvirtį. Tai daro Lietuvą ne tik didžiausiu, bet ir nuosekliausiu transporto pajėgumų tiekėju Europos spot rinkoje. Antrą pagal dydį tiekėjo rinką sudarė Lenkijos įmonės, nors jų transporto pajėgumų pasiūla pastaruoju metu sumažėjo, o trečią vietą užėmė Rumunijos įmonės, kurių transporto pasiūla TIMOCOM krovinių biržoje III ketvirtį padidėjo 27 %.
Gburek: „Pastaruosius dvejus metus stebime reikšmingą judėjimą tarp Lenkijos ir Rumunijos įmonių. Transporto pasiūlymų skaičius yra labai didelis, tačiau jie nebeprieinami Europos rinkai pilnu apimčiu nuolatiniu pagrindu. Tikėtina, kad priežastis yra ta, jog abiejų šalių ekonomikos auga arba atsigauna, ką galime matyti iš didėjančių krovinių pasiūlymų abiejose šalyse. Vežimo įmonėms tai reiškia, kad jos gali taip pat efektyviai naudoti savo sunkvežimius ir ypač vairuotojus vietinėje rinkoje, o ne siųsti juos į Vakarų Europą užsidirbti pinigų.“
Transporto pasiūlymai – 2025 m. III ketv. prieš 2024 m. III ketv.
Top 5 transporto tiekėjų rinkos: Lietuva, Lenkija, Rumunija, Vengrija, Austrija
Dideli Rytų Europos paslaugų teikėjai su kintančiomis tendencijomis: Lenkija: +24 % (2023-2024) ir -21 % (2024-2025); Rumunija: -47 % ir +27 %
Vakarų Europos įmonės siūlo mažiau transporto: Nyderlandai -20 %, Austrija -19 %, Vokietija -15 %
Balkanai praranda pajėgumus Rumunijai: Bulgarija -21%, Slovėnija -24%, Kroatija -5%, Serbija +3%
Transporto kainos kyla tik vidutiniškai, nepaisant didelės paklausos
Transporto kainos Europos spot rinkoje pastaruosius dvejus metus nuosekliai augo. 2025 m. trečiąjį ketvirtį vidutinės savaitinės kainos iš klientų svyravo nuo 1,43 € iki 1,67 € už kilometrą. Tuo pačiu laikotarpiu paslaugų teikėjų kainos buvo nuo 1,49 € iki 1,68 €. Tai reiškia, kad krovinio tiekėjų ir transporto paslaugų teikėjų kainos Europoje pastaruoju metu buvo neįprastai artimos viena kitai.
„Kainų raida iš esmės yra santūresnė nei lemtų rinkos situacija,“ teigia Gunnar Gburek. „Svarbi priežastis yra ta, kad Vakarų Europos įmonių talpos trūkumą kompensuoja Rytų Europos konkurentai. Be to, žvelgiant už spot rinkos ribų, galima teigti, kad milžiniškas kainų spaudimas transporto rinkoje lemia daugelio krovinių ekspeditorių strateginį persiorientavimą. Tai apima tiek specializaciją, tiek dėmesį į aukštesnės vertės segmentus Vakaruose ir ekonomiškai patrauklias rinkas Rytuose.“
Krovinio maršrutai tarp Vokietijos ir Vakarų Europos stiprėja
Vokietijos rinkoje trečiąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, užfiksuotas reikšmingas krovinių padidėjimas – 31 %. Reikšminga tai, kad vidaus eismo dalis pastaraisiais metais nuosekliai mažėjo ir pirmą kartą 2025 m. trečiąjį ketvirtį sudaro mažiau nei pusę visų Vokietijos transporto užklausų. Be to, talpos mažėjimas tęsiasi. Trečiąjį ketvirtį Vokietijos įmonės vėl pasiūlė 15 % mažiau transporto nei tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais.
Didžiausi augimo rodikliai atspindi Europos tendencijas: krovinio maršrutai tarp Vokietijos ir jos vakarinių kaimyninių šalių Prancūzijos, Belgijos ir Nyderlandų tapo svarbesni abiem kryptimis. Be to, Ispanija nustebino kaip stipri Vokietijos krovinių gavėja, o Lenkija išryškėjo kaip auganti krovinio kilmės šalis.
Transporto kainos Vokietijos viduje pastaraisiais mėnesiais šiek tiek padidėjo, nors transporto paslaugų teikėjų kainų lūkesčiai nuosekliai išliko aukštesni už klientų. Konkrečiai, krovinio tiekėjų kainos trečiąjį ketvirtį svyravo nuo 1,56 € iki 1,90 € už kilometrą, tuo tarpu transporto paslaugų teikėjai nurodė kainas nuo 1,69 € iki 2,06 € už kilometrą.
Vokietija – 2025 m. III ketvirtis, palyginti su 2024 m. III ketvirčiu
Užsakymų funkcija dėl krovinių padidėjo 31%
Transporto pasiūlymai sumažėjo 15 %
Subalansuotas vidaus transportas ir tarptautiniai maršrutai
Kainos vidutiniškai padidėjo 0,10 € už km.
Austrija yra svarbi tranzito rinka Europos kroviniams
Austrijos spot rinkoje aiškiai matomas paklausos ir pasiūlos disbalansas. Trečiąjį ketvirtį Austrijos įmonių siūlomas transportas vėl sumažėjo. Nors 19 % sumažėjimas buvo mažiau ryškus nei praėjusiais metais, jis patvirtino nusistovėjusią tendenciją. Tuo pačiu metu Austrijos įmonės trečiąjį ketvirtį spot rinkoje pasiūlė 23 % daugiau krovinių nei tuo pačiu praėjusių metų ketvirčiu. Didelė krovinio dalis buvo skirta tarptautiniams maršrutams, o tik 12 % turėjo pakrovimo ir iškrovimo vietas Austrijoje. „Šis modelis yra būdingas Austrijos rinkai, kuri veikia kaip logistikos centras tarp Vakarų ir Rytų bei Šiaurės ir Pietų“, – sako Gunnar Gburek. „Aštrus transporto pasiūlos sumažėjimas iš Austrijos, kurios įmonės vis dar yra tarp pagrindinių transporto parkų tiekėjų, greičiausiai kompensuojamas vežėjų iš kitų šalių, daugiausia Rytų Europos.“
Austrija – 2025 m. III ketvirtis prieš 2024 m. III ketvirtį
Užsakymų funkcija dėl krovinių padidėjo 23 %
Transporto pasiūla nuolat sumažėjo 19%
Tarptautiniai maršrutai dominuoja, sudarydami 88 % dalį
Populiariausi maršrutai su kaimyninėmis šalimis Vokietija, Italija, Vengrija, Čekijos Respublika, Slovėnija
Perspektyva: vartotojų atsigavimas didina spaudimą transporto rinkai
Ketvirtąjį ketvirtį spaudimas dėl pajėgumų spot rinkoje išlieka didelis, ypač jei viešasis ir privatus vartojimas, kaip prognozuojama, didės. „Jei paklausa net ir vasaros mėnesiais reikšmingai nesumažės, tai greičiausiai nesikeis rudens dienomis ir prieš Kalėdas. Vežėjai gali žvelgti į ketvirtąjį ketvirtį spot rinkoje su optimizmu, tuo tarpu klientai turi tikėtis didesnių kainų“, – sako Gunnar Gburek. „Tačiau nepaisant geros užsakymų situacijos ir kylančių transporto kainų, rinkoje beveik neatsiras naujų pajėgumų. Neapibrėžtumas dėl stabilaus pakilimo vis dar yra pernelyg didelis, kad būtų galima investuoti į transporto priemones ir personalą.“
Daugiau informacijos dabartiniame TIMOCOM Transporto Barometro Ataskaitoje .