06.06.2023

TIMOCOM transporto barometras: pastebimas nedidelis tendencijos pasikeitimas

Didėjanti krovinių vežimo pasiūlymų paklausa ir riboti pajėgumai, nepaisant didesnio kiekio laisvo transporto priemonių

TB Q1 EU EU Freight Share in Europe (15 × 10 cm)

„Susidomėjimas sutartimis apskritai išaugo iš dalies dėl pastarųjų kelerių metų įvykių, kurie daugelį privertė baimintis, kad kainos gali smarkiai pakilti. Todėl sėkminga strategija artimiausiems keliems mėnesiams gali būti laisvų pajėgumų paieška momentinių sandorių rinkoje ir sutarties sudarymas tinkamu momentu.“ Dr. Christian Kille, Viurcburgo-Šveinfurto taikomųjų mokslų universitetas.

Pirmieji 2023 m. mėnesiai išsiskyrė aukštomis energijos kainomis, vartotojų santūrumu, pilnomis atsargomis ir ribotais gaunamais užsakymais. Vėlesnės metų ekonominės prognozės yra prieštaringos, todėl labai neaišku, kaip tai paveiks transporto pramonę.

Vis dėlto žvelgiant į 2023 m. pirmojo ketvirčio TIMOCOM transporto barometrą, pastebima nedidelė tendencija. Po to, kai pirmaisiais šių metų mėnesiais krovinių vežimo pasiūlymų buvo gerokai mažiau nei ankstesnį ketvirtį, kovo mėnesį visoje Europoje pasiūlymų skaičius smarkiai išaugo ir buvo 42 proc. didesnis, o tai rodo, kad pirmą kartą nuo 2022 m. rudens šiek tiek pasikeitė laisvo transporto paklausos mažėjimo tendencijos. Tačiau apskritai, palyginti su ankstesniu ketvirčiu, jų sumažėjo 25 proc.


This is an embedded image

Grafikas: Krovinių pervežimo pasiūlymai Europoje kiekvieną mėnesį © TIMOCOM


Pirmąjį ketvirtį 24 proc. daugiau laisvo transporto pasiūlymų

2023 m. pirmąjį ketvirtį smarkiai išaugo laisvos vietos transporto priemonėms pasiūlymų skaičius. Palyginti su tuo pačiu praėjusių metų ketvirčiu kiekis padidėjo 16 proc., o palyginti su 2022 m. ketvirtuoju ketvirčiu didėjimas buvo 24 proc. Tačiau tai lėmė ne papildomi pajėgumai rinkoje, kurie išlieka riboti, o maža laisvų transporto priemonių pasiūlymų pasiūla. Tai, žinoma, bent iš dalies lemia tebesitęsiantis vairuotojų trūkumas ir ekonomikos būklė. Tai taip pat patvirtina ankstesnį ketvirtį pastebėtą tendenciją pasirašyti ilgalaikes sutartis su paslaugų teikėjais, siekiant užsitikrinti laisvas transporto priemonių vietas.


This is an embedded image

Grafikas: Transporto priemonių pasiūlymų Europoje padaugėjo, palyginti su ankstesniu ketvirčiu © TIMOCOM


„Susidomėjimas sutartimis apskritai išaugo iš dalies dėl pastarųjų kelerių metų įvykių, kurie daugelį privertė baimintis, kad kainos gali smarkiai pakilti. Nors paklausa nėra labai didelė, kainos kyla, nes didėja sąnaudos. Todėl sėkminga artimiausių kelių mėnesių strategija gali būti laisvų pajėgumų paieška momentinių sandorių rinkoje, o tada tinkamu momentu sudaryti sutartį“ – teigia Viurcburgo-Šveinfurto taikomųjų mokslų universiteto ekonomikos studijų direktorius daktaras Christian Kille.

Be to, vidutinė siūloma tolimojo krovinių vežimo kaina Vokietijoje, palyginti su praėjusiais metais, padidėjo daugiau kaip 7 proc. nepaisant didelio krovinių vietos pasiūlymų skaičiaus ir su tuo susijusios padidėjusios konkurencijos. Europoje kainos pakilo beveik 3 proc. Išlaidos padidėjo tiek, kad nebėra realu tikėtis, jog kainos nukris iki priešpademinio lygio.

Vertinant procentais, pirmąjį šių metų ketvirtį Europoje pasiūla ir paklausa buvo iš esmės subalansuotos. Vidutiniškai krovinių ir laisvo transporto santykis buvo 59:41. Tai pasakytina ir apie Vokietijos vidaus rinką.


This is an embedded image

 Grafikas: Krovinių vežimo santykis Vokietijoje © TIMOCOM


„Nors tiesa, kad Vokietijos pramonė pradeda vertinti situaciją pozityviau, šiuo metu ypač transporto pramonė susiduria su dideliais iššūkiais. Daugelis transporto klientų jau pradėjo koreguoti savo transporto strategijas, kad jos atitiktų dabartines sąlygas. Tai atsispindi turimų krovinių kiekyje“ – teigia TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek.


Streikai Prancūzijoje daro didelį poveikį aplinkinėms šalims

Jau kurį laiką Prancūzijoje vykstantys nacionalinio masto streikai sutrikdė tiekimo grandines, dėl to vėluoja ir susidaro kliūčių tiekimui. Be to, didėja sąnaudų spaudimas, nes krovinių ekspedijavimo įmonės priverstos ieškoti alternatyvių maršrutų ir transporto priemonių. Ne tik patys streikai: užblokuoti keliai ir sienos kirtimo punktai smarkiai paveikė prekių judėjimą tarp Prancūzijos ir kaimyninių šalių, įskaitant Vokietiją. Vokietija yra viena svarbiausių Prancūzijos prekybos partnerių, todėl ji taip pat jaučia streiko poveikį. Pavyzdžiui, pervežimai iš Vokietijos (DE) į Prancūziją (FR) sumažėjo 55 procentais, o pervežimai iš Prancūzijos (FR) į Vokietiją (DE) 2 61 procentu, palyginti su praėjusiais metais. Ir, žinoma, pervežimai Prancūzijoje taip pat sumažėjo, kaip ir buvo galima tikėtis. Tačiau kita šalis gauna naudos: pervežimai iš Italijos (I) į Prancūziją (FR), palyginti su praėjusiais metais, padidėjo 11 proc.


Įtampa Brenerio perėjoje

Įtampa, tvyranti dėl Brenerio perėjos, ir toliau daro didelę įtaką kelių transportui. Brenerio perėja yra vienas svarbiausių kelių tarp Vokietijos ir Italijos ir tarptautinio krovinių vežimo atramos taškas. Sunkvežimiai apdorojami blokais, todėl vairuotojai priversti laukti valandų valandas, kad galėtų tęsti kelionę, ir dėl to labai vėluoja. Todėl nenuostabu, kad daugelis vežėjų šiuo metu ne itin entuziastingai nusiteikę vežti krovinius į Italiją. Dėl didelių sąnaudų ir didelių laiko apribojimų daugeliui įmonių sunku gauti pelno. Jos dažnai priverstos ieškoti alternatyvių maršrutų ir transporto priemonių, kad galėtų įvykdyti transporto užsakymus. Žinoma, tai turi įtakos ir krovinių bei transporto priemonių vietos pasiūlymams. Pavyzdžiui, kelionių iš Austrijos (A) į Italiją (I) per pirmąjį šių metų ketvirtį sumažėjo 68 proc.

Tuo tarpu Italijos eksportas, priešingai, atrodė beveik nepaveiktas ekonominio neapibrėžtumo ir pirmąjį ketvirtį gerokai išaugo. Tačiau apskritai, kaip ir buvo tikėtasi, 2022 m. bumas po koronos pandemijos sulėtėjo. Nepaisant to ir priešingai nei Europos tendencijos, Italijoje susidarė laisvo transporto perteklius. Jau sausio mėn. krovinių vežimo santykis sumažėjo iki mažiau nei 40 proc., taip pat ir vidaus rinkoje. Tuo pat metu vasario ir kovo mėn. pasiūlymai iš esmės nepakito, tik šiek tiek sumažėjo.


Lenkijos krovinių vežimo pasiūlymai atitinka tendenciją

Pirmąjį 2023 m. ketvirtį Lenkijoje užfiksuota apie 39 proc. mažiau krovinių vežimo pasiūlymų nei tą patį praėjusių metų ketvirtį. Tuo pačiu laikotarpiu mažmeninės prekybos pelnas Lenkijoje vasario mėnesį, palyginti su praėjusiais metais, taip pat sumažėjo 5 procentais, o palyginti su ankstesniu mėnesiu – apie 3,6 procento. Pramonės gamyba Lenkijoje taip pat sumažėjo ir, palyginti su praėjusiais metais, smuko 1,2 proc.

Tačiau krovinių pervežimo apimtys Lenkijoje vėliau sekė Europos tendencijas ir kovo mėnesį, palyginti su ankstesniu mėnesiu, padidėjo 40 proc. Lenkija yra svarbus Europos transporto mazgas, o jos raida išlieka dinamiška.


Tikimasi, kad padidės transporto priemonių plotas ir krovinių pasiūla

Atsižvelgiant į dabartinius transporto rinkos pokyčius, galima tikėtis, kad šventiniu laikotarpiu, kaip ir praėjusiais metais, gerokai padaugės krovinių ir transporto priemonių ploto pasiūlymų. „Ši tendencija išliks iki gegužės pabaigos, o birželio pabaigoje Šiaurės Reino-Vestfalijos žemėje prasidėjus vasaros atostogoms vėl pradės mažėti. Tai, kaip atrodys likusi metų dalis, taigi ir tai, kokius pokyčius matysime po jos, labai priklausys nuo 2023 m. ekonominių tendencijų“ – sakė TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek.


Atsisiųsti pranešimą spaudai
Į viršų