18.02.2022

TIMOCOM transporto barometras: riboti pajėgumai ir milžiniški poreikiai

Ketvirtasis 2021 m. ketvirtis: 51 proc. daugiau krovinių pervežimo pasiūlymų Europoje nei pernai

TIMOCOM transporto barometras Q4/2021
  • Pajėgumų problemos daro įtaką kainoms
  • Gerokai sumažėjo krovinių, vežamų į Jungtinę Karalystę ir iš jos
  •  2021 m. stipriai padidėjo „jumbo“ ir „mega“ priekabų naudojimas

Erkrath, XX.01.2022 – 2021 m. ketvirtąjį ketvirtį buvo stebima nuolatinė krovinių vežimo pasiūlymų skaičiaus didėjimo tendencija ir krovinių vežimo pasiūlymų bei laisvo transporto santykio disbalansas. TIMOCOM transporto barometro duomenimis palyginti su praėjusiais metais, Smart Logistics System esančių krovinių vežimo pasiūlymų ir vėl padaugėjo. Išanalizavus duomenis iš 46 Europos šalių, užfiksuotas ryškus 51 proc. padidėjimas. Tai taip pat reiškia nedidelį padidėjimą, palyginti su 3-uoju ketvirčiu

„Pajėgumai yra riboti, bet prieinami. Skaitmeninės programos gali padėti optimaliai išnaudoti krovinio erdvę.“ Gunnar Gburek, TIMOCOM verslo reikalų vadovas

Transporto rinka auga nepaisant neigiamo verslo klimato

 

Nepaisant griežtesnių taisyklių taikymo dėl tebesitęsiančios koronaviruso pandemijos, ketvirtąjį ketvirtį transporto rinka toliau augo. Nuo 2021 m. spalio iki gruodžio mėn. į TIMOCOM sistemą įvesta 9 proc. daugiau krovinių vežimo pasiūlymų nei per trečiąjį ketvirtį. Dėl sezoninio bumo visoje Europoje lapkričio ir gruodžio mėnesiai ekspeditoriams ir transporto įmonėms buvo ypač stiprūs: lapkričio mėnesį krovinių vežimo pasiūlymų kiekis atsitiktinių sandorių rinkoje, palyginti su praėjusių metų skaičiais, išaugo 88 proc. Gruodį krovinių pasiūla sistemoje išaugo 52 proc. palyginti su 2020 m. gruodžiu.

Spalio mėnesį krovinių vežimo rodikliai, palyginti su praėjusiu mėnesiu, sumažėjo 10 procentų, tačiau lapkritį transporto rinka atsigavo ir vėl išaugo 8 procentais. Nepaisant to, kad gruodį vėl įvyko -5 proc. nuosmukis, galutinis rezultatas buvo teigiamas:

palyginti su 2020 m. ketvirtuoju ketvirčiu, krovinių vežimo pasiūlymų visoje Europoje padaugėjo 51 proc. Nuolat didėjanti paklausa yra ženklas, kad ekonomika atsigauna, nepaisant to, kad IFO verslo klimato indeksas Vokietijoje gruodį siekė 94,7. Pirminių produktų ir žaliavų tiekimo spragų problemos tik didėjo, todėl pramonės įmonėms kilo problemų. Mažmenininkai Vokietijoje mano, kad padėtis yra tokia pat rimta, kaip ir 2020 m. žiemą. Ir vis dėlto ketvirtąjį ketvirtį transporto paklausa buvo didelė.

 

Transporto pajėgumų paklausa Vokietijoje išlieka didelė

Po neįprastai stipraus rugsėjo mėnesio (+60 proc.), spalio mėnesį Vokietijos vidaus transporto rinkoje buvo pervežta 18 proc. mažiau krovinių nei praėjusį mėnesį. Tada krovinių pasiūla padidėjo 2 proc. – priešingai nei trečiąjį ketvirtį (-18 proc.). Tai reiškia, kad ketvirtąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų ketvirčiu, krovinių pasiūla išaugo 37 proc. Lapkričio mėnesį Vokietijoje taip pat buvo stipriausias krovinių vežimo pasiūlymų mėnuo ketvirtajame ketvirtyje – palyginti su praėjusiais metais, jis padidėjo 87 proc.

 

Laisvo transporto paklausai tiesiog nėra galo. Nepaisant tiekimo grandinės trikdžių ir vėlavimų, laisva vieta transporte yra ribota ir labai paklausi prekė, taip pat ir vežant krovinius iš uostų į šalies gilumą. Skelbiamų krovinių pasiūlymų ir laisvų sunkvežimių, kuriais galima pristatyti krovinius, santykis yra nesubalansuotas. Pasak logistikos eksperto ir TIMOCOM verslo reikalų skyriaus vadovo Gunnar Gburek šie pokyčiai daro įtaką transportavimo kainoms: „Pristatymo kainose nuolat jaučiamas spaudimas dėl padidėjusių degalų ir transporto priemonių sąnaudų išlaidų. Ir, žinoma, prie to papildomai prisideda padidėjusios personalo išlaidos, anglies dioksido mokesčiai bei papildomi paslaugų mokesčiai, pavyzdžiui, už pakrovimo ir laukimo laiką“ sako bendrovės atstovas. „Visi turime pasirūpinti, kad ilgainiui neužblokuotume ir taip ribotų pajėgumų: rezervuojant sunkvežimius, kurių iš tikrųjų nereikia, sumažėja galimos krovinių vietos ir padidėja rinkos kainos.“

 

Didėja savivarčių, cisternų ir mega priekabų naudojimas

Palyginti su praėjusiais metais, 2021 m. labiausiai užsakomos transporto priemonių rūšys buvo savivarčiai ir cisternos. Pastarųjų paklausa padidėjo 236 procentais, o savivarčių – maždaug 297 procentais. Tačiau labai paklausūs yra ir šaldytuvai: sunkvežimių su reguliuojama temperatūra ir refrižeratorinių priekabų buvo ieškoma 184 proc. dažniau nei pernai. Taip pat buvo didesnė „jumbo“ ir „mega“ priekabų paklausa – pasiūlymų aprašuose atsirado 159 proc. daugiau nei pernai. 2020 m. beveik nieškotos reguliuojamo aukščio priekabos šiemet buvo paklausios 90 kartų daugiau – tai vienas iš daugelio ženklų, kad transporto klientai stengiasi išsiųsti kuo daugiau prekių vienu pakrovimu. Tikėtina, kad ši tendencija išliks ir 2022 m.

TIMOCOM transporto barometras: riboti pajėgumai ir milžiniški poreikiai

Šalių maršrutų palyginimas: Jungtinė Karalystė po „Brexit“ per karantino laikotarpį

Maršrutuose į Jungtinę Karalystę ir iš jos fiksuotas vienas didžiausių Europos kelių transporto pasiūlymų sumažėjimų, palyginti su praėjusiais metais.

  • Vokietija => Jungtinė Karalystė: Spalio mėn. -18 %, lapkričio mėn. -16 %, gruodžio mėn. -48%

Sumažėjo ir krovinių pasiūlymų iš Prancūzijos:

  • Prancūzija => Jungtinė Karalystė: Spalio mėn. -4%, lapkričio mėn. -12%, gruodžio mėn. -33%

Spalio mėn. krovinių vežimas iš Jungtinės Karalystės į Vokietiją sumažėjo 11 proc., tačiau lapkričio mėn. išaugo 25 proc., o gruodžio mėn. vėl smuko net 57 proc.

  • Jungtinė Karalystė => Vokietija: Spalio mėn. -11%, lapkričio mėn. +25%, gruodžio mėn. -57%

Šį staigų nuosmukį lėmė Omicron koronaviruso varianto plitimas ir atnaujintas karantinas Jungtinėje Karalystėje, taip pat buvo juntamas „Brexit“ bei besikeičiančių muitų taisyklių poveikis.

 

Daugiau krovinių Prancūzijoje ir į Prancūziją

Priešinga situacija kalbant apie krovinių gabenimą Prancūzijoje ir į ją – fiksuojama teigiamų pokyčių. Europos Komisijos duomenimis, Prancūzijos BVP išaugo 6,5 proc. ir šis augimas buvo didesnis nei Europos vidurkis (5,9 proc.). Šią tendenciją rodė išaugęs pervežimų šalies viduje skaičius.

  • Prancūzija => Prancūzija: Spalio mėn. +39%, lapkričio mėn. +101%, gruodžio mėn. +70%

Taip pat padaugėjo krovinių vežimo pasiūlymų iš Vokietijos, vykstančių į Prancūziją:

  • Vokietija => Prancūzija: Spalio mėn. +19%, lapkričio mėn. +99%, gruodžio mėn. +75%

 

Gerokai išaugo pervežimų iš Nyderlandų skaičius

Krovinių, vežamų iš Nyderlandų į Vokietiją, taip pat padaugėjo. Lapkričio mėn. dėl išplitusio Omicron varianto Vokietija paskelbė Nyderlandus didelės rizikos šalimi. Gruodžio mėn. šalyje dar kartą buvo paskelbtas karantinas. Dėl to ketvirtąjį ketvirtį buvo papildomai vežama krovinių ir padidėjo prekių srautas.

2021 m. ketvirtojo ketvirčio rezultatai, palyginti su praėjusiais metais, atrodo taip:

  • Nyderlandai => Vokietija: Spalio mėn. +61%, lapkričio mėn. +258%, gruodžio mėn. +97%

 

Lenkijos transporto rinkos nuosmukis metų pabaigoje

Ketvirtąjį ketvirtį bendras pervežimų skaičius Lenkijoje sumažėjo. Palyginti su 2020 m. ketvirtuoju ketvirčiu, krovinių ir laisvo transporto santykis vis dar buvo 36 proc. didesnis, tačiau, palyginti su trečiuoju ketvirčiu, krovinių pasiūla sumažėjo 12 proc. Tai galėjo lemti ne tik ekonominiai pokyčiai Europoje, bet ir padėtis Lenkijos bei Baltarusijos pasienyje. Dėl migrantų krizės siena buvo uždaryta kelias dienas, o sunkvežimiai įstrigo laukdami abiejose sienos pusėse.

Tačiau Lenkijai pavyko šiek tiek atsigauti dėl Kalėdų ir Naujųjų metų sezono. Po 4 proc. sumažėjimo spalio mėn., lapkričio mėn. transporto rinka išaugo 21 proc. Tačiau šis augimas ir kalėdinis sezonas galiausiai nepakeitė transporto padėties Lenkijoje. Panašūs pokyčiai Lenkijoje vyko ir praėjusių metų pabaigoje, o tai leidžia tikėtis, kad 2022 m. padėtis pagerės.

 

2021 m. apžvalga, 2022 m. prognozė

Apskritai Europos kelių transporto sektoriaus atsigavimas, prasidėjęs 2020 m. antroje pusėje, tęsėsi ir 2021 m. Tačiau dėl pandemijos 2021 m. visų pirma susidurta su pajėgumų ir tiekimo trūkumais. Ir, žinoma, dideliu vairuotojų trūkumu Europoje. Taip pat didėjo infliacija, o kartu su ja ir žaliavų bei degalų kainos. Šios problemos logistikos pramonei bus aktualios ir šiais metais. Tačiau svarbu nepamiršti, kad trūkumo pavojaus nėra – teigia TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek. Tačiau jis pripažįsta, kad Europoje gali padaugėti pristatymo vėlavimų. „Kalbant apie kelių transportą, tai specializuotos transporto priemonės, pavyzdžiui, su šaldymo įranga, ne visada bus prieinamos per trumpą laiką. Teikiant standartinį transporto užsakymą, daug didesnė tikimybė, kad įmonės galės rasti tai, ko joms reikia, transporto rinkoje“. „Pajėgumai yra riboti, bet prieinami. Skaitmeninės programos gali padėti optimaliai išnaudoti krovinio erdvę.“

Atsisiųsti pranešimą spaudai
Į viršų