27.07.2022

TIMOCOM transporto barometras: disbalansas Europos transporto rinkoje

Transporto barometro pokyčiai

Antrąjį ketvirtį toliau didėjo laisvų transporto priemonių paklausa, o bendras turimų sunkvežimių skaičius mažėjo. Įvedus ES mobilumo paketą, gerokai sumažėjo ir tarpvalstybinis vežimas mažesnėmis transporto priemonėmis.

„Surasti laisvų transporto priemonių momentinių sandorių rinkoje yra kaip niekada svarbu, nepaisant didelių sąnaudų. Visi kalba apie kainą, tačiau matome, kad šiuo metu rasti laisvą transporto priemonės yra svarbiau nei nebrangus pasiūlymas“, – teigia TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek.

Erkratas, Vokietija, 2022-07-XX – Europos ekonomika patiria sunkumų, nes didėja energijos, medžiagų ir darbuotojų kainos.  Poveikis kelių transportui: transporto paslaugų teikėjai mažina transporto pajėgumus, kurie ir taip buvo brangūs. Tai savo ruožtu didina rinkos disbalansą, kaip rodo TIMOCOM transporto barometras.

 

Transporto kliūtys skatina kainų spiralę Europoje

Nepaisant tebesitęsiančių tiekimo kliūčių, žaliavų trūkumo ir sunkumų gaunant detales iš tiekėjų, kelių transporto paklausa išlieka didelė. Tačiau nors paklausa ir toliau auga, vairuotojų trūkumas ir transporto kliūtys skatina kainų spiralę. Kaip rodo antrojo ketvirčio pokyčiai, krovinių vežimo pasiūlymų ir transporto priemonių ploto pasiūlymų santykis Europoje yra labai nesuderintas. Birželio mėn. krovinių vežimo ir laisvo transporto priemonių santykis Europoje buvo vidutiniškai 85:15.

TIMOCOM transporto barometras: disbalansas Europos transporto rinkoje

 

Vokietijoje šis santykis buvo dar didesnis – vidutiniškai 89:11. Vokietijos duomenys rodo, kad antrąjį ketvirtį laisvų transporto priemonių paklausa buvo ypač didelė balandžio ir gegužės mėnesiais, kai į TIMOCOM krovinių biržą buvo įtraukta daug krovinių pasiūlymų. Balandžio mėn. krovinių vežimo pasiūlymų skaičius, palyginti su 2022 m. kovu, išaugo 26 proc. Birželį paklausa šiek tiek sumažėjo – 8 proc. palyginti su ankstesniu mėnesiu, tačiau vis tiek buvo 14 proc. didesnė nei tą patį praėjusių metų mėnesį. Iš viso Vokietijoje buvo 63 proc. daugiau krovinių vežimo pasiūlymų nei pirmąjį šių metų ketvirtį. 

 

Krovinių vežimo pasiūlymai Vokietijoje (skaičiais):

 

 

Vasaris

Kovas

Balandis

Gegužė

Birželis

Lyginant su praėjusiais metais

+62 %

+33 %

+12 %

+39 %

+20 %

+14 %

Lyginant su ankstesniu mėnesiu

 -19 %

-11 %

+65 %

+26 %

+2 %

-8 %

 

Sumažėjęs transportavimo pajėgumas ir transporto priemonių vietos trūkumas

Kylančios prekių ir energijos kainos bei vairuotojų trūkumas lėmė, kad daugelis vežėjų ir ekspeditorių sumažino pajėgumus arba neleido atnaujinti šiuo metu nenaudojamų transporto priemonių. Balandžio mėn. bendras laisvų sunkvežimių skaičius TIMOCOM krovinių biržoje sumažėjo 19 proc. Per visą ketvirtį, palyginti su pirmuoju metų ketvirčiu, laisvų transporto priemonių kiekis sumažėjo 7 proc. Palyginti su tuo pačiu praėjusių metų ketvirčiu, šis skaičius sumažėjo 10 proc.

„Šiuo metu tai paslaugų teikėjų rinka“, – teigia TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek. „Surasti laisvų transporto priemonių momentinių sandorių rinkoje yra kaip niekada svarbu, nepaisant didelių sąnaudų. Visi kalba apie kainą, tačiau matome, kad šiuo metu svarbiau rasti laisvą transporto priemonę, o ne nebrangų pasiūlymą.“

Birželio pabaigoje ES Komisijos pasiūlytas sprendimas galėtų sumažinti įtampą rinkoje. Pagal šį pasiūlymą profesionaliems Ukrainos vairuotojams būtų lengviau dirbti ES. Jis leistų Ukrainos pabėgėliams, kurie anksčiau dirbo sunkvežimių vairuotojais, saugomo statuso galiojimo laikotarpiu vairuoti ES naudojant Ukrainos vairuotojo pažymėjimą. Be to, tai reikštų, kad Ukrainos profesionalių vairuotojų kvalifikacija būtų pripažįstama visoje ES.

 

I mobilumo paketas – ar dėl jo sumažėjo tarpvalstybinio vežimo apimtys?

Lenkijoje po ilgo sausros laikotarpio barometras užfiksavo tam tikrą pradinį pajėgumų padidėjimą: auga naujų sunkvežimių paklausa. Lenkijos pramonės žiniasklaidos duomenimis, 70 proc. šalies transporto įmonių planuoja įsigyti naujų transporto priemonių, nepaisant padidėjusių išlaidų. Šiuo atveju problema yra naujų transporto priemonių prieinamumas: ekspeditoriams tenka laukti kelis mėnesius ar net metus, kol transporto priemonės bus pristatytos.

Šiuo metu įsigaliojo I mobilumo paketas, o tai reiškia, kad daugelis vežėjų, kurie dar nepateikė prašymo išduoti ES licenciją transporto priemonėms iki 3,5 tonos arba negavo tokios licencijos, nuo gegužės 21 d. nebegali vykdyti tarptautinių pervežimų Europos Sąjungoje. Rezultatas: transporto priemonių iki 3,5 tonos, vykstančių į Lenkiją ir iš jos, tarptautinių pervežimų skaičius, palyginti su praėjusiu mėnesiu, sumažėjo 38 proc. Kita vertus, krovinių pervežimo pasiūlymų PL antrąjį ketvirtį iš viso padidėjo 4 proc. Viena iš priežasčių – elektroninės prekybos augimas, taip pat tai, kad prasidėjus karui kai kurios Ukrainos įmonės persikėlė į Lenkiją.

Tai taip pat paaiškina, kodėl 2022 m. birželį transporto barometras rodė, kad vidutinis krovinių ir transporto priemonių santykis Lenkijos vidaus rinkoje yra 70:30. „Greičiausiai teks dar kurį laiką palaukti, kol transporto rinkoje baigsis disbalansas“, – prognozuoja Gunnar Gburek.

 

TIMOCOM transporto barometras: disbalansas Europos transporto rinkoje

 

Didėja sandėliavimo patalpų paklausa

Dabartinė padėtis logistikos rinkoje paskatino sandėliavimo patalpų paklausą Lenkijoje, be kita ko, dėl to, kad iš Ukrainos vežami kviečiai dabar sandėliuojami ten, užimant anksčiau laisvas patalpas. Šimtai papildomų transportuojamų krovinių sukėlė trumpalaikį chaosą abiejų šalių pasienyje. TIMOCOM sistemoje tai buvo pastebima kaip trumpalaikis paklausos šuolis Ukrainos-Lenkijos maršrute gegužės pabaigoje ir birželio pradžioje.

2022 m. pirmąjį ketvirtį tuščio sandėlių ploto kiekis nusmuko nuo 3,9 proc. iki 3,3 proc. Ši tendencija išliko ir šį ketvirtį, o sandėlių nuomos kainos didėja.

 

Atsisiųsti pranešimą spaudai
Į viršų