07.06.2016

Ilgiausias pasaulyje geležinkelio tunelis sustiprina multimodalinį transportą Europoje

Sustiprina multimodalinį transportą

(3)

Sustiprina multimodalinį transportą

2016 m. birželio 1 d., po daugybės planavimo metų ir priimtų sprendimų, pagaliau atėjo laikas: Šveicarijos Alpių širdyje iškilmingai buvo atidarytas Gotardo bazinis tunelis! Būdamas 56978 m ilgio (vakarinis tunelis; rytinis tunelis yra 57091 m. ilgio), Gotardo bazinis tunelis yra ilgiausias geležinkelio tunelis pasaulyje. Reguliariai traukiniai tuneliu pradės važinėti nuo 2016 m. pabaigos, tačiau pirmasis keleivinis traukinys tunelio atidarymo šventės proga važiavo birželio 1 d. Siekiant tinkamai pagerbti tunelio atidarymą , vyko didelė šventė, kurioje dalyvavo daugybė šalies pareigūnų.

Kodėl naujojo tunelio šventėje dalyvavo įvairūs šalies pareigūnai?

Didžiulį projektą Šveicarija Alpių širdyje vykdė 17 metų, o jo išlaidos buvo didesnės nei prognozuota. Tunelis skirtas palengvinti per Alpes vykstantį eismą ir saugoti gamtą bei, remiantis 1994 m. vykusio referendumo rezultatais, nukreipti krovinius gabenančias transporto priemones iš gatvių į geležinkelius. Bazinio tunelio pajėgumas didesnis nei Gotardo tunelio, traukiniai riedės patikimiau bei bus suteikta greitesnio susisiekimo galimybė. Pavyzdžiui, Cenerio bazinį tunelį sujungus su Gotardo baziniu tunelio, maždaug valandą sutrumpės keleivių, vykstančių iš Ciuricho į Milaną,  kelionės laikas. Prekės taip pat bus transportuojamos greičiau ir dažniau. Tuneliu galės važiuoti 260 traukinių, kai dabar Gotardo tunelio gali riedėti 180 traukinių. Vietoje 600 m. ilgio, traukiniai yra 740 m. ilgio ir gali vežti 2 000 tonų. Atlikus papildomus bandymus ir įvertinimą, gabenamų krovinių svoris gali padidėti 4 000 tonų, kadangi tunelis pasižymi tik nedideliais nuolydžiais ir neturi didelių vingių. Dėl žemų, vos pastebimų iškilimų ant bėgių kelio specialistai teigia, kad tunelio trajektorija yra plokščia.

Plokščia trajektorija suteikia galimybę optimaliai sujungti traukinio vagonus, nes galima naudoti daugiau vagonų ir mažiau lokomotyvų. Iki dabar Gotardo tuneliu 600 m. ilgio traukinio sąstatui temti buvo reikalaujama iki trijų lokomotyvų. Padidėjęs efektyvumas gali turėti teigiamą įtaką prekių transportavimui ir Europos ekonomikai. Taip pat įmanoma, kad mažesnių traukinių operatoriai, turintis kelis lokomotyvus, galės dalyvauti multimodalinio transporto industrijoje.

Geležinkelio galimybės

Papildomi konstrukciniai planai suteiks galimybę iš Bazelio per Gotardo tunelį ir Chiasso į Italijoje esančius svarbius perkrovimo centrus vežti puspriekabes, kurių kampinis aukštis yra iki 4 m., o plotis – iki 2,6 m. Aplinkosaugos atžvilgiu tai turės didžiulių privalumų. Kartu su naujuoju Gotardo geležinkeliu Šveicarija išleido vieną didžiausių Europos aplinkosaugos projektų, teigia „Alp Transit Gotthard AG“, statybos įmonė, atsakinga už tunelį ir esanti Šveicarijos federacijos geležinkelių (Swiss Federal Railway) (SBB) dukterinė įmonė. Tai itin padidins Alpių aplinkos apsaugą.

Alpės yra didžiausia kalnų grandinė Europoje, einanti per aštuonias valstybes: Vokietiją, Lichtenšteiną, Austriją, Slovėniją, Italiją, Šveicariją, Monaką ir Prancūziją. Jei prekes reikia gabenti iš Vokietijos į Italiją, būtina važiuoti per Alpes, kurių aukštis Italijoje ir Šveicarijoje siekia daugiau nei 3 000 m. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl sunkvežimių vairuotojai vengia kirsti Alpes, jei apskritai įmanoma pravažiuoti, per jas einančiais keliais. Dėl stačių šlaitų ir staigių posūkių važiavimas yra lėtas, o žiemą keliai dažnai būna uždaryti. Dabar prekes galima gabenti traukiniais, kurie važiuoja geležinkeliais tiktai 500 m. virš jūros lygio ir 2 000 m. akmenuotų vietovių virš jų.

Per metus vien tik per Šveicariją  pravažiuoja daugiau nei vienas milijonas sunkvežimių. Tai pridaro didelės žalos tiek gyventojams, tiek gamtai. Nors per Šveicariją pravažiuojančių sunkvežimių skaičius sumažėjos įvedus „Su veikla susijusį sunkiųjų transporto priemonių mokestį“ (LSVA), išaugo sunkvežimių, važiuojančių per kitas valstybes, skaičius. Dabar šių valstybių gyventojai ir aplinka kenčia nuo emisijos poveikio ir triukšmo. Institucijos tikisi, kad iki 2030 m. prekių, gabenamų per Alpes, kiekis padvigubės. Gotardo bazinio tunelio užbaigimas reiškia, kad per metus 120 000 sunkvežimių nuo kelių bus perkelti ant geležinkelių. Naudojant multimodalinį transportavimą, itin sumažės prekių gabenimo laikas. Specialistai tikisi, kad bus sutaupyta laiko iki valandos.

Gotardo bazinis tunelis yra ne vienintelis tunelis, statomas Šveicarijoje. Projektas „Nauja geležinkelio jungtis per Alpes“ (New Railway Link through the Alps) (NRLA) numato statyti papildomus  tunelius 500 m. virš jūros lygio. Gotardo bazinis tunelis bus pratęstas 20 km. ir pavadintas Ašies (Axis) tuneliu. Statybos prasidės anksčiausiai 2030 m. Kai tik 2020 m. bus baigtas ir pradės veikti Cenerio bazinis tunelis, bus galima traukiniais važiuoti nuo Šiaurės jūros iki Viduržiemio jūros. Italijoje esančiais Ligūrijos uostais pradeda domėtis investuotojai. Jau prasidėjo daugybės uostų platinimo darbai ir intermodalinių terminalų statyba. Visgi labai svarbu, kad Vokietijoje ir Italijoje būtų baigti privažiavimo keliai. Kol jie nėra baigti, ne daug kas gali pasinaudoti Gotardo bazinio tunelio privalumais.

Dar turi praeiti keletas metų, kol Gotardo tunelis pradės veikti, tačiau neabejojama, kad jo svarba per keletą ateinančių metų tik išaugs. Kaip teigė Šveicarijos užsienio reikalų ministerija: Šių statybų privalumais naudosis kita karta.

 

Atsisiųsti pranešimą spaudai
Į viršų