Sveiki sunkvežimių vairuotojai - ar tai įmanoma?
Mityba, sportas ir poilsis spartaus tempo transporto pasaulyje
Sveikas gyvenimo būdas dažnai priklauso nuo nusistovėjusios kasdienės darbo tvarkos. Kalbant apie gerą fizinę formą, ypač sunkvežimių vairuotojai susiduria su daug apribojimų ir sunkumų. Sėdėjimas ilgą laiką, nereguliarus maitinimasis ir besikeičiančios pamainos, neminint streso, vienatvės, baimės ir kt., nėra geriausios sąlygos gerai sveikatai išlaikyti. Vis daugiau bendrovių pripažįsta, kad turi gerinti savo vairuotojų gyvenimo kokybę, ir vis daugiau bendrovių supranta, kad tai verta daryti.
Taip daug aiškiau: darbo sąlygos įtakoja darbuotojo sveikatą. O darbuotojo sveikata įtakoja darbą. Sunkvežimių vairuotojų darbo sąlygos nėra idealios: nuolatinė vibracija, kuri turi neigiamą poveikį organizmui, triukšmas, pamaininis darbas, nepakankamai ramybės ir poilsio, nereguliarus maitinimasis, nepatogi sėdimoji padėtis ilgą laiką vairuojant ir taip toliau. Bet tai dar ne viskas. Pati darbo aplinka tikrai nėra sveika, kadangi vairuotojai kvėpuoja anglies monoksidu, sieros dioksidu ir kitomis kenksmingomis dujomis. Tieiog įsivaizduokite darbą biure tokiomis pačiomis sąlygomis.
Darbdaviai ir darbuotojai turėtų pasitelkti savo kompetenciją/jėgas
Žinoma, kiekvienas turi teisę pasirinkti gyvenimo būdą, mitybą ar sportinius užsiėmimus. Tačiau tyrimai rodo, kad daugelis sunkvežimių vairuotojų nežino, kaip, įdėję tik šiek tiek pastangų, gali teigiamai paveikti savo sveikatą. Tai puiki galimybė darbdaviams pasiūlyti pagalbą savo darbuotojams. Vis daugiau bendrovių teikia savo darbuotojams informaciją apie mitybą, fizinį aktyvumą, svorį ir miego įpročius. Kai kurie darbdaviai stengiasi pertvarkyti darbo vietą, siekdami sukurti tokią aplinką, kuri skatintų sveiką elgseną. Pirmasis žingsnis - tai reguliarių ir prailgintų pertraukų įvedimas, kad vairuotojai galėtų pavalgyti ir atlikti kokius nors fizinius pratimus.
Šios priemonės tai ne tik darbuotojų sveikatos stiprinimas, jos taip pat yra naudingos bendrovei. Galų gale, mažiau sunkvežimių vairuotojų dėl ligos neišeis į darbą, o tai reiškia, kad kasdienės organizacijos išlaidos bus mažesnės.
Tai gali skambėti utopiškai, tačiau yra bendrovių, kurios, siekdamos pagerinti darbuotojų sveikatą, jau naudoja novatoriškas priemones.
Socialiniai tyrimai
Pavyzdys yra Belgijos bendrovė „Van Dievel", kuriai priklauso 60 sunkvežimių ir kurioje dirba daugiau nei 90 vairuotojų. Šioje bendrovėje dirba ir gydytojas, kuris kasmet tikrina kiekvieno vairuotojo fizinę būklę. Be to, bendrovė, kartu su gydytoju, kviestiniu ergonomistu ir aštuoniais vairuotojais sukūrė mokymų programą ir brošiūrą, kurioje pateikiama informacija apie tai, kaip vairuotojai gali išlikti sveiki darbe ir išvengti tiek raumenų, tiek kaulų sužeidimų.
Kitas pavyzdys yra transporto kompanija „Finlandia" ir jų „Trim Truckers" projektas, kuriuo siekiama užtikrinti „puikią sunkvežimių vairuotojų sveikatą". Organizuodama projektą, bendrovė sukūrė programą, kuri, padedant savo bendrovės gydytojui, nustato vairuotojo sveikatos problemas.
Kai tik problema randama ir diagnozuojama, gydytojas siūlo preliminarius patarimus, o vėliau atitinkamą vairuotoją nukreipia pas specialistą būtiniems tyrimams atlikti. Bendrovės gydytojas ir toliau visą laiką rūpinasi vairuotoju. Ir ne tik tai, „Finlandia" vairuotojams teikia pietų paslaugas ir siūlo daug įvairių sveikų subalansuotų patiekalų, kurie yra daug geriau nei greitai pagriebtas koks nors nesveikas maistas. Mityba yra svarbi, tačiau poilsio laikas taip pat vaidina reikšmingą vaidmenį. Bendrovės psichologas planuoja darbo pamainas ir maršrutus, kad vairuotojai turėtų pakankamai laiko poilsiui.
Bet sunkvežimių vairuotojų sveikata rūpinasi ne tik bendrovės, organizacija „DocStop für Europäer e.V.“ taip pat labai atsižvelgia į vairuotojų interesus. Asociacija buvo įkurta 2007 metais ir propaguoja geresnę medicinos pagalbą visiems profesionaliems Europos keliuose vairuojantiems vairuotojams. Jei kelyje esančiam vairuotojui prireikia medicininės pagalbos, jam tereikia paskambinti į „DocStop" karštąją liniją, kuri veikia per ADAC sunkvežimių tarnybą. Vairuotojas, pateikęs informaciją apie savo simptomus, buvimo vietą ir kryptį, yra tiesiogiai informuojamas apie tai, kur jo maršrute yra stovejimo aikštelė ir „DocStop" vieta. „DocStop" vietoje vairuotojui gydymą suteiks medicinos specialistas. Šiuo metu yra 535 „DocStop" punktai visoje Europoje, taip pat daugiau kaip 100 rėmėjų ir partnerių, įskaitant, pavyzdžiui, TimoCom Soft-und Hardware GmbH.
Šie pavyzdžiai rodo, kad transporto bendrovės ir asociacijos gali labai prisidėti prie sunkvežimių vairuotojų sveikatos. Šios priemonės, ypač bendrovės viduje, sukuria geresnę darbo aplinką, taip pat teigiamą požiūrį į darbą, ir tikrai parodo darbuotojams, kad jų darbdaviai jais rūpinasi.
Kokia yra Jūsų bendrovė? Ar jie rimtai rūpinasi savo darbuotojų sveikata?
Daugiau informacijos apie TimoCom" galite rasti www.timocom.lt