News 05.05.2025
5

TIMOCOM transporto barometras: Trumpalaikių sutarčių rinka įgauna svarbą dėl sumažėjusio pajėgumo

Ar po žemų vasario ir silpno kovo rodiklių kyla pavojus laukiamam Velykų laikotarpio pakilimui dėl D. Trump tarifų politikos?

TB 1K_2025-KroviniųSkelbimas_Transportobarometras (15 x 10 cm) LT

Krovinių skelbimai Europoje metinėje apžvalgoje, palyginti su ankstesniais metais.

Europos transporto rinka išlieka nesubalansuota. TIMOCOM transporto barometras, kuris atspindi krovinio pasiūlymų ir vietos transporto priemonėje pasiūlymų santykį, vis dar gerokai viršija 50:50 balansą. 

Po labai stipraus sausio, kurio metu fiksuota 75 % krovinio dalis, vasarį rodiklis nukrito iki 66 % – o tai yra sezoniškai žemas rodiklis – ir todėl viršijo ankstesnių metų lygius. Kovą rodiklis buvo tik šiek tiek aukštesnis (68 %), tačiau išliko žemesnis už ankstesnių metų (73 %). Be abejo, iš dalies taip yra todėl, kad šiemet Velykos yra tik balandžio pabaigoje. Praėjusiais metais Velykos buvo anksčiau, todėl su Velykomis susiję verslo procesai prasidėjo anksčiau. 

Įmonės vis labiau pasikliauna trumpalaikių sutarčių rinka 

Pirmąjį ketvirtį užfiksuota 30 % daugiau krovinio pasiūlymų nei tą patį praėjusių metų ketvirtį. Vokietijoje 1 ketvirtį fiksuotas 17 % padidėjimas (sausį +46 %, vasarį +23 %, kovą -4 %). Gerokai didesnis TIMOCOM Marketplace pateiktų krovinio pasiūlymų kiekis rodo, kad įmonės ir toliau stipriai pasikliauna trumpalaikių sutarčių rinka. Iš dalies taip yra todėl, kad daugybė ekspeditorių Centrinėje Europoje, ypač Vokietijoje, sumažino savo transporto priemonių parkus, tačiau turi įvykdyti įsipareigojimus pagal fiksuotas kasmetines sutartis. Tikimasi, kad ši tendencija išliks, nes įmonės vis dar investuoja nenoriai. Pagal SCI logistikos barometrą tik 7 % Vokietijos įmonių planuoja įsigyti transporto priemonių tolimųjų reisų transportui. Tai nestebina, atsižvelgiant į stagnuojančią ekonomiką ir niūrias perspektyvas. 

Austrijoje šiek tiek geresnė padėtis nei Vokietijoje

Transporto paklausa Austrijoje yra panaši kaip Vokietijoje, tik procentinė dalis šiek tiek aukštesnė; tai atspindi ekonominius ciklus abiejose šalyse. Pirmąjį 2025 metų ketvirtį Austrijoje buvo paskelbta 24 % daugiau krovinio pasiūlymų nei pirmąjį 2024 metų ketvirtį. Per pirmuosius du mėnesius fiksuotas žymus padidėjimas, palyginti su ankstesniais metais (sausį +72 %, vasarį +34 %), tačiau kovo mėnesį, palyginti su 2024 metais, fiksuotas nedidelis sumažėjimas (4 %). Tai taip pat galima būtų paaiškinti vėlyvu Velykų laikotarpiu. Vokietija vis dar yra pagrindinė krovinių vežimo iš Austrijos kryptis, o po jos – Italija bei vietiniai pervežimai. Kalbant apie krovinio pasiūlymus iš Vokietijos, transportas į Austriją yra trečioje vietoje ir tik šiek tiek atsilieka nuo Prancūzijos ir Lenkijos, tačiau lenkia Italiją. 

Krovinių_Transportobarometras_1K_2025 (15 x 10 cm) LT

Palyginti su 2023 m., siūlomų transporto pajėgumų sumažėjo 32 %.

32 % mažiau vietos transporto priemonėje pasiūlymų nei prieš du metus

Nors per pirmąjį ketvirtį paskelbtos laisvos vietos transporto priemonėje buvo tik šiek tiek mažiau nei praėjusiais metais, lyginant su 2023 metais skaičiai sumažėjo 32 %. „Panašu, kad dėl didelės krovinio vietos paklausos vežėjai yra pakankamai užimti ir jiems nereikia tiek pat aktyviai siūlyti savo laisvų pajėgumų rinkoje“, praneša TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnar Gburek. „Tačiau vis dar yra maršrutų, kuriais krovinio dalis yra gerokai žemesnė nei 50 % ir yra sunku rasti tinkamų grįžtamųjų krovinių. Pavyzdžiui, yra gerokai mažiau transporto užsakymų iš Rumunijos į Vokietiją nei atvirkščiai.“ 

Pasiūlymų kainos ir kainų pasiūlymai svyruoja 

Pirmąjį 2025 metų ketvirtį kainos, siūlomos už standartines transporto paslaugas, pvz., su kėbulais su stumdomomis šoninėmis užuolaidomis ir užuolaidiniais tentais, svyravo. Tarptautiniais tolimųjų reisų maršrutais Europoje savaitės vidurkis buvo nuo 1,34 €/km iki 1,55 €/km, o Vokietijoje – nuo 1,46 €/km iki 1,76 €/km. Palyginimui, transporto įmonių teikiami kainų pasiūlymai svyravo nuo 1,53 €/km iki 1,86 €/km Vokietijoje ir nuo 1,38 €/km iki 1,54 €/km visoje Europoje. Kaina susiformavo bėgant laikui pagal paklausą ir transporto poreikį: po žemiausių kainų vasarį, kovą jos vėl šiek tiek pakilo. Aukščiausiame taške krovinio pasiūlymų kainos Vokietijoje buvo iki 10 % aukštesnės nei ankstesniais metais ir iki 8,4 % aukštesnės visoje Europoje.

Kalbant apie kainų diapazonų vidurkį Europoje, krovinių teikėjų siūlomos kainos yra tik maždaug 2 centais žemesnės už vežėjų kainos pasiūlymų vidurkį, kuris yra maždaug 1,44 €/km, palyginti su maždaug 1,46 €/km. Vokietijoje skirtumas yra beveik 8 centai (maždaug 1,61 €/km ir maždaug 1,69 €/km). „Nors čia matomos kainos nebūtinai turi atitikti faktines transporto kainas, dėl kurių sutariama, yra aišku, kad kainų lygis Vokietijoje gerokai viršija Europos vidurkį“, analizuodamas duomenis sako Gunnar Gburek iš TIMOCOM.

Dėl nenuspėjamumo perspektyvos yra neaiškios

2025 metais ekonomikos raidą eurozonoje apibrėžia skirtingi augimo rodikliai atskirose šalyse, o visoje Europoje apskritai yra stebimas augimas. Vokietijoje prognozės labai atsargios ir yra daugiau kalbama ne apie augimą, o apie stagnaciją; taip pat yra ir Austrijoje. Čia gamybos sumažėjimas yra toks pat didelis kaip ir 2020-aisiais – COVID-19 pandemijos metais. Be pramonės, ypač smarkiai paveikti yra statybos ir turizmo sektoriai. 

Tačiau dėl šiuo metu vykstančių diskusijų dėl tarifų visos Europos ekonomikos duomenys vis dar gali smarkiai keistis. Pagal IFO instituto atliktą analizę nauji prezidento Trump JAV tarifai, ko gero, sumažintų Vokietijos eksportą į JAV 2,4 %, jei ES nesiims atsakomųjų priemonių. „Ypač Vokietijoje ir Austrijoje, kur eksportui tenka pagrindinis vaidmuo, pasekmes sunku numatyti“, sako Gunnar Gburek. „Ką tai reiškia mums? Turėsime nustatyti transporto barometro augimo prognozę į žemesnį nei praėjusių metų lygį.“

Logistikos ekspertai taiko panašų požiūrį savo metinėje ataskaitoje, kurioje dar negalima atsižvelgti į visus pranešimus apie tarifus. Savo prognozėse ekspertai numato, kad logistikos sektoriuje 2025 metais bus stebimas 1,3 % nominalus augimas, tačiau, kalbant realiai, sektorius susitrauks 0,1 %. Prekybos partneriai, tokie kaip JAV ir Kinija, ir toliau praras aktualumą, o Europos ir pasaulio ekonomika ateityje vystysis geriau. 

 

Daugiau informacijos apie transporto sektoriaus ir transporto barometro tendencijas galima rasti naujienų skiltyje adresu www.timocom.lt

Į viršų